11 hoofdzonden van contentmarketing (die iedereen begaat)

internet marketing unie

Ondanks de ervaring en de hoeveelheid bekeken materiaal over het onderwerp, maken de meeste internetmarketeers dezelfde fouten. We beoordelen niemand. In plaats daarvan is hier een overzicht van 11 contentmarketingfouten die we allemaal maken en tips om ze allemaal op te lossen.

Fout # 1. Veel acties zonder hoofdstrategie (of vice versa)

Goede contentmarketing is een combinatie van twee factoren: strategie en tactiek. Een effectieve strategie zou uw belangrijkste plan moeten zijn. U kunt bijvoorbeeld uw doelgroep via forums willen horen, inzichten verzamelen en bepalen hoe u het product kunt aanpassen om aan de vereisten te voldoen. Formuleer taken die u zullen helpen dingen voor elkaar te krijgen. Tactische acties zijn de stappen die je neemt op weg naar het doel. U kunt bijvoorbeeld een uur per dag besteden aan het reageren op opmerkingen en het plaatsen van nieuwe berichten in Facebook-groepen waar uw potentiële gebruikers samenkomen.

Actie zonder strategie:

Je levert dag in dag uit geweldige inhoud, mensen lezen het, vinden het leuk. Maar de conversie is iets meer dan geen. ROI is laag. De zaak beweegt niet. Waarom? Er worden elke minuut 250 miljoen stukjes inhoud op internet geproduceerd. Maak niet de wijdverbreide fouten: je kunt niet zomaar content produceren en verwachten dat deze de gewenste aandacht van het publiek trekt.

Hoe bouw je een succesvolle contentmarketingstrategie op?

Stel een S.M.A.R.T.-doel voor je neer. Het SMART-doel is zoiets als “uw maandelijkse abonnementsinkomsten verhogen met 2.000 euro in 3 maanden” in plaats van “miljonair worden in 2 jaar”. Kijk rond nadat je het doel hebt bepaald. Bereken hoeveel leads u nodig heeft om resultaten te krijgen en welke tactieken u gaat gebruiken. Verdeel het doel in kleine stapjes.

Geen actiestrategie:

“Hoe langer je niets doet, hoe meer geld je verliest” – Carrie Wilkerson.

De hele dag plannen zal niet helpen. Maak een plan en begin eraan te werken om het te bereiken. Heb geen last van perfectionisme en wacht niet tot alles perfect is, het is beter om te gaan acteren.

SumoMe’s Wilson Hang heeft uitstekend werk verricht door strategie en tactiek te combineren om zijn SMART-doel van 1.000 e-mailabonnees in 60 dagen te bereiken.

Fout # 2. Inhoud is blogposts

60% van de marketeers maakt elke dag minstens 1 type inhoud: teksten, foto’s, video’s, audio, enz. Met ‘inhoud’ kunnen veel dingen worden bedoeld:

  • Brochures;
  • Gidsen;
  • Controle lijsten;
  • Korte essays;
  • Webinars;
  • Korte video’s (zoals Vine)
  • Lange video’s (zoals YouTube)
  • Dat Memes;
  • Infographic;
  • Gevallen;
  • GIF’s;
  • Berichten op sociale netwerken;
  • Podcasts;
  • Foto’s;

Ga buiten de blog. Bedenk wat uw gebruikers zal interesseren en laat uw sterke punten zien in de gekozen indeling.

Fout nummer 3. Te abstract beeld van de koper

U heeft ongetwijfeld gehoord over de noodzaak om het imago van de ideale klant te creëren. “Healthcare Marketeer. 35-45 jaar oud. Woont in Antwerpen met zijn vrouw en twee kinderen. Heeft marketingautomatisering nodig ”. Klinkt bekend? Als dit alles is wat je weet over de gebruiker, dan ken je hem helemaal niet … Je moet veel dieper graven om hun motieven en de moeilijkheden waarmee ze worden geconfronteerd te begrijpen om de inhoud te creëren die ze echt willen zien.

Maar hoe creëer je een gedegen look?

Gebruikersonderzoeken zijn niet erg informatief en kunnen een vertekend beeld geven. Daarom is het observeren van klantgedrag effectiever. Houd bij welke pagina’s de gebruiker bekijkt, op welke knoppen hij klikt, welke velden hij invult. Op basis van deze informatie kunt u begrijpen wat deze specifieke klant interesseert en de meest geschikte aanbieding doen. Hoe meer informatie u over de cliënt weet, hoe meer voordeel u hem kunt brengen.

Fout # 4. U begrijpt uw ​​publiek niet (zie bug # 3), dus uw inhoud helpt hen niet

Volgens een onderzoek van IBM uit 2015 heeft 63% van de shoppers niet het gevoel dat hun favoriete merken de behoeften van hun gebruikers begrijpen. Het onderzoek toont de enorme kloof aan tussen hoe bedrijven zich gebruikers voorstellen en wie ze werkelijk zijn. Dit is waar alle inspanningen van marketeers verloren gaan. Ze denken dat ze hun publiek goed kennen en zoeken contact met hen. Maar eigenlijk niet.

In plaats van zich te richten op doorgewinterde professionals met geavanceerde inhoud, schrijven ze bijvoorbeeld handleidingen voor stagiaires op instapniveau. Of andersom, hun artikelen lijken te complex voor de doelgroep. Kortom, ze verspillen tijd en middelen door inhoud te maken die niet boeiend is. Graaf dieper in de hoofden van uw publiek en maak inhoud over wat, hoe en wanneer ze het leuk vinden.

Fout # 5. Content publiceren is contentmarketing

Je hebt je onderzoek gedaan. Ken uw doelgroep en weet wat ze van u willen zien. Je hebt een geweldige infographic gemaakt (in plaats van een gewone blogpost). We hebben op de knop “publiceren” gedrukt. Iiiiii…. allemaal. Nee, niet alles.

Als u deze inhoud niet aan uw doelgroep laat zien via verschillende sociale netwerken, e-mails, forums, blogs en andere marketingkanalen, zullen uw inspanningen waarschijnlijk niet veel effect hebben.

Slimme marketeers gebruiken de 80/20-regel.

Besteed 20% van uw tijd aan het maken van geweldige inhoud en 80% van uw tijd aan het promoten ervan.

  • Bereik influencers in uw doelgroep. Vraag hen om feedback;
  • Chat met mensen die inhoud hebben gepost die vergelijkbaar is met die van u;
  • Noem deze mensen wanneer u uw inhoud op sociale media verspreidt;
  • Deel meerdere keren op sociale netwerken;
  • Wees actief op community-sites en deel uw inhoud indien nodig.

Hier leest u hoe grote marketeers erin slagen om honderden (zo niet duizenden) aandelen en likes te krijgen elke keer dat ze een bericht publiceren.

Concentreer u niet langer alleen op het maken van inhoud en besteed meer tijd aan het promoten. Dit is tenslotte “contentmarketing”, geen “content publishing” of “contentcreatie”.

Fout # 6. SEO is het belangrijkste

Nu is 2020 en SEO nog steeds belangrijk. Maar is dit het enige waar contentmarketeers om geven? Niet! In 2010 had je veel kunnen bereiken door aandacht te besteden aan zoekmachineoptimalisatie en twee keer per week content te posten. Als gevolg hiervan waren veel marketeers overdreven gefocust op SEO en zijn ze dat helaas nog steeds. Een decennium later is de strijd om zoekmachineoptimalisatie te competitief geworden. Er worden dagelijks meer dan twee miljoen blogposts gepubliceerd, dus u kunt niet op SEO vertrouwen om uw bereik te vergroten. Permanente posts dragen nul bij aan de rangschikking van uw blog. De nadruk op unieke inhoud werkt ook niet. Iedereen doet het.

Je hebt iets anders nodig. Iets om een ​​merk te helpen opvallen.

Kijk hoe Danavir Sarria van Copy Monk zijn publiek opleidt. Hij schrijft over marketing en copywriting en weet dat dit een saaie, oververzadigde markt is. Danavir heeft naam gemaakt met behulp van strips die posts op zijn blog illustreren. Plezier en leren in één fles. Zijn eerste artikel in deze stijl was erg viraal en trok de aandacht van verschillende grote namen in de industrie.

Danavir Sarria: “Het maakte een enorm verschil. Ik kreeg niet alleen mijn eerste 100-200 abonnees, maar ik kreeg ook waanzinnige invloed in de copywriting-gemeenschap. Plotseling ‘herinnerden’ mensen zich wie ik was, en sommige invloedrijke mensen begonnen me op te merken. Bovendien gaf het me een enorme motivatie om door te gaan. De meeste mensen kennen me vandaag vanwege mijn strips. Kortom, ik zou met geen enkele andere vorm van content zo’n enorm effect hebben bereikt. “

Gebruik SEO om uw positie te verbeteren, maar begrijp dat SEO is geëvolueerd. Het gaat niet alleen om zoekmachines, maar ook om gebruikers. Vind de juiste manier om uw publiek te bereiken en zie hoe uw bereik groeit.

Fout # 7. Slechte inhoud

Laten we even eerlijk zijn. Je ziet honderden blogposts die je elke dag volgt, maar van hoeveel daarvan kun je zeggen dat ze van hoge kwaliteit zijn? Uw gebruikers kunnen gemakkelijk onderscheid maken tussen inhoud met vinkjes en waardevolle inhoud. Voeg waarde toe aan uw artikelen. Er is een ergere misdaad dan alleen schrijven in naam van SEO – om alleen inhoud te publiceren om aan een KPI te voldoen, waarvoor een bepaald aantal posts per maand nodig is. Inhoud ter wille van de inhoud helpt je niet om fans te krijgen, en na verloop van tijd zul je waarschijnlijk een afname van je volgers en merkautoriteit zien. Tien posts gevuld met onzin helpen in jouw geval niet. Probeer in plaats daarvan een enkele post te schrijven met een heleboel waardevolle en bruikbare informatie. En gebruik verschillende formaten (tip # 2), zorg ervoor dat dit bericht beter werkt dan 10 slechte. Besteed een budget van 10 posts van lage kwaliteit om deze goede te promoten. Uw prioriteit moet goede inhoud zijn die waarde toevoegt en uw lezers opleidt. Al het andere komt daarna.

Fout nummer 8. Verwacht onmiddellijke resultaten

Bloggen voor uw bedrijf is een investering, geen plan om snel rijk te worden. Contentmarketing kost moeite. U kunt niet een paar berichten publiceren en verwacht onmiddellijk een hogere ROI, een loyaal publiek en lange abonneelijsten.

Fout nummer 9. Teveel proberen te doen

Profiel sitekanaal, blog, gastberichten, LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, blogs, podcasts, webinars. Enzovoort. Er zijn tientallen verschillende kanalen waar u uw inhoud kunt maken en promoten. Elk is op zijn eigen manier nuttig. Je maakt een grote fout door jezelf op al deze kanalen en media te spatten. Vaak lanceren marketeers een podcast of YouTube-kanaal, publiceren het meerdere keren en verlaten het vervolgens omdat er geen tijd of middelen zijn om het te ondersteunen. In plaats van elk kanaal te raken dat in je opkomt, kies je een paar om mee te beginnen. Als je sterkste punt is om te schrijven, begin dan met een blog, schakel geleidelijk over naar gastposts op andere blogs en post op sociale media. Concentreer u op één media, publiceer constant en bereid uw publiek voor voordat u naar een ander kanaal springt.

Fout nummer 10. Content die te veel verkoopt

Agressief verkopen werkt zelden in contentmarketing. Hoe vaak heeft uw baas u gevraagd om inhoud te maken die “ons bedrijf een beetje explicieter promoot”? Leidinggevenden willen (snel) resultaten zien en zijn van mening dat het gebruik van content die gebruikers direct in de ban houdt, de weg is naar ROI op korte termijn. Maar dat is niet waar uw publiek voor komt bloggen. Ze willen inhoud die hen helpt hun werk te doen, hen beter maakt en problemen oplost.

Het is gemakkelijk om de baas de schuld te geven. Het is duidelijk dat u uw baan wilt behouden, dus doe wat u wordt opgedragen. Maar het is jouw taak als content marketeer om uit te leggen wat wel en niet werkt. De tactiek om uw product of dienst te veel op te leggen aan inhoud die mensen helemaal bovenaan de trechter oppikt, werkt gewoon niet. Er is veel informatie op internet over hoe je je baas kunt overtuigen om te investeren in ‘echte’ contentmarketing (er is zelfs een website aan gewijd), maar kortom:

Personaliseer uw bericht. Vind gemeenschappelijke kernonderwerpen waarin je baas geïnteresseerd is en heilig ze in contentmarketing.

Leg uit. Niemand zal kopen wat ze niet begrijpen. Leg de basis uit, zorg ervoor dat je op dezelfde pagina zit met je baas en praat over de filosofie van contentmarketing (hulp, training, plezier).

Laat zien wat het voor uw bedrijf kan betekenen. Bespreek hoe uw gebruikers (en potentiële klanten) kunnen profiteren van de inhoud die u maakt en hoe deze kan helpen uw bedrijfsdoelen te bereiken.

Begrijp waarom u nee wordt verteld. Schrijf een lijst met veelvoorkomende argumenten op (bijv. ‘Dit is te duur’ of ‘het gebied is saai’, enz.) En wees bereid om tegenargumenten af ​​te weren.

Start de pilot. Behaal kleine winsten met een klein budget om in korte tijd van de grond te komen. Bazen hebben de neiging om kleine testprojecten te lanceren in plaats van te investeren in iets dat op lange termijn en strategisch is.

Fout nummer 11. Blinde imitatie van best practices

“De beste tijd om te tweeten is doordeweeks om 17:00 uur”

‘Je moet op dinsdag, woensdag en donderdag e-mails versturen.’

‘Verander de kleur van deze knop in rood’

We werden verwend met zakelijk advies. Als het jouw taak is om een ​​merk anders te maken dan de rest, ziet het er dan niet een beetje raar uit om hetzelfde te doen als anderen?

De belangrijkste reden waarom mensen ‘best practices’ imiteren, is omdat het veilig is. Als je echter de veilige weg volgt, ontdek je beslist geen innovatie. Warren Buffett werd niet wie hij nu is door te doen wat veilig is. Om geweldige resultaten te behalen, moeten we risico’s nemen. Heeft u een hypothese, wat zou het testen waard zijn? Test het! Het is oké om ongelijk te hebben. Leer en ontwikkel gewoon van deze ervaring. Flexibel zijn. Wat voor sommige bedrijven werkt, werkt mogelijk niet voor u. U hoeft alleen maar te testen om te zien wat het beste werkt voor UW bedrijf.

Hoeveel fouten uit de lijst heb je zelf opgemerkt? Het is tijd om beter te worden. Bestudeer uw publiek, maak nuttige en gedenkwaardige inhoud en verwacht geen snelle resultaten. Succes.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html