Fishspaalbergen

Maatschappelijke betrokkenheid door sportevenementen

Steeds meer mensen sporten individueel. Er is in Nederland een heel leger aan hardlopers op de been, om nog maar te zwijgen van de miljoenen mensen die gaan fitnessen in de sportschool. Tegelijkertijd zien we een ontwikkeling waarbij zowel jongeren als ouderen zich in toenemende mate eenzaam voelen. Sportevenementen zijn een gezonde manier om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen en de sociale cohesie binnen de maatschappij te verhogen.

3 manieren waarop sporten de maatschappelijke cohesie vergroot

Maatschappelijke cohesie betekent eigenlijk in hoeverre mensen voor elkaar klaar willen staan en een meer sociale samenleving willen opbouwen. Sportevenementen organiseren in de buurt, wijk of stad draagt hieraan bij op verschillende manieren. We noemen de belangrijkste.

  • Sociaal samenzijn. Sportevenementen zijn de ideale plek om op een informele manier nieuwe mensen te leren kennen. Dat biedt ook nog eens commerciele kansen. Zo kun je als organisator een gegraveerde kampioensschaal kopen met daarin de naam of het logo van je bedrijf. Dit is ook mogelijk bij sportbekers.
  • Vrijwillige inzet voor randfuncties. Bijvoorbeeld scheidsrechters, de onderhoudsmensen en de mensen achter de bar.
  • Het signaleren van problemen of kwetsbare personen. Tijdens een sportevenement leer je elkaar kennen en begrijpen, durft te vragen!

Nieuwe markten aanboren met ‘social sports’

Bij wat we ‘social sports’ noemen draait het niet zozeer om de competitie waarbij je tegen elkaar strijdt voor de overwinning. Veel belangrijker is het sociale aspect. Mensen met een gezamelijke interesse die bij elkaar komen om sportief bezig te zijn. Dat zie je vooral gebeuren bij kleinere verenigingen die bijvoorbeeld petanque of pool aanbieden. Als organisatie is het natuurlijk wel leuk om bijvoorbeeld een wisselbeker te kopen of medailles te bestellen maar gezellig samenzijn voert de boventoon. Als organisator van sportevenementen kun je deze social sports dan ook gebruiken om nieuwe markten aan te boren om evenementen op te zetten.